Gry i zabawy z dawnych lat


Pora na małą podróż w czasie :)
Cofnijmy się w wyobraźni około 20 lat wstecz...
Jesteśmy w szkole i właśnie trwa długa przerwa. Siedzimy na murku bez telefonu, tableta i ulubionego fidget spinnera w czerwono-żółte paski. MP3 i słuchawki gdzieś nagle zniknęły, w kieszeni mamy tylko kartkę, ołówek i starą sznurówkę. I co teraz?
Dla wielu z moich rówieśników taka sytuacja to niewyobrażalnie zły sen, ale tak właśnie wyglądała rzeczywistość moich rodziców. Na placu zabaw stała raptem jedna bujawka, a betonowe boiska najczęściej nie miały bramek. O czymś takim jak internet nikt nawet nie słyszał, a przed telewizorem siadało się dopiero o 19:00, kiedy przychodził czas dobranocki. Nie było sklepów z półkami uginającymi się od kolorowych zabawek, więc żeby czymś zająć czas dzieciaki same musiały wymyślać sobie gry i zabawy. A co najciekawsze to były gry i zabawy, którym naprawdę warto poświęcić chwilę uwagi, bo były wcale nie mniej ciekawe i wciągające jak wszystko to, czym zajmujemy się dziś :) Poniżej kilka przykładów:

GRA W KROPKI
Potrzebne będą: kartka w kratkę, dwa długopisy w różnych kolorach. Gra dla dwóch graczy.
Podczas rozgrywki gracze na przemian stawiają kropki na wolnych przecięciach linii. Celem gry jest okrążenie kropek przeciwnika; kto okrąży więcej, wygrywa. Na początku gry plansza jest pusta, ruch polega na postawieniu kropki na pustym przecięciu linii. Gracze wykonują ruchy na przemian, starając się otoczyć przeciwnika – gdy to się uda, kropki otaczające łączy się linią i powstaje baza. Linię można poprowadzić między kropkami, jeśli są one oddalone o jedną kratkę w pionie, poziomie lub na ukos

Dokładne zasady: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kropki_(gra)

GRA W PIŁKARZYKI
Potrzebne będą: kartka w kratkę, dwa długopisy w różnych kolorach. Gra dla dwóch graczy.
Gra polega na rozegraniu meczu na rozrysowanym boisku. Polega ona na dorysowywaniu linii w celu zdobycia bramki. Gra rozgrywa się tylko na przecięciach linii. Rozpoczyna się ją, wykonując pierwszy ruch ze środka planszy, natomiast każdy kolejny zaczyna się w miejscu, w którym skończył się poprzedni. Gracze wykonują ruchy naprzemiennie, rysując kolejno kreski prowadząc wirtualnie tzw. piłkę. Ruch piłki polega na narysowaniu kolejnej linii długości krawędzi bądź przekątnej jednej kratki (linie te łączą przecięcia kratek)

Dokładne zasady: https://pl.wikipedia.org/wiki/Piłkarzyki_na_kartce

GRA W INTELIGENCJĘ
Potrzebne będą: dwie kartki w kratkę, dwa długopisy, wiedza:) Gra dla dowolnej ilości graczy.
Gra polega na wyszukiwaniu słów z różnych dziedzin rozpoczynających się na zadaną literę.
Gracze rysują tabelę, w której każda kolumna ma przypisaną kategorię. Wygrywa ten kto zdobędzie więcej punktów.

Dokładne zasady: https://pl.wikipedia.org/wiki/Państwa-miasta

GRA W STATKI
Potrzebne będą: dwie kartki w kratkę, dwa długopisy. Gra dla dwóch graczy.
Każdy z graczy posiada po dwie plansze o wielkości, zazwyczaj, 10x10 pól. Kolumny są oznaczone literami od A do J i liczbami 1 do 10. Na jednym z kwadratów gracz zaznacza swoje statki, na drugim zaznacza trafione statki przeciwnika i oddane przez siebie strzały. Statki ustawiane są w pionie lub poziomie i są różnej wielkości. Trafienie okrętu przeciwnika polega na strzale, który jest odgadnięciem położenia jakiegoś statku. Strzały oddawane są naprzemiennie, poprzez podanie współrzędnych pola.” Wygrywa ten, kto pierwszy zatopi wszystkie statki przeciwnika.

Dokładne zasady: https://pl.wikipedia.org/wiki/Okręty

ZABAWA SZNURKIEM
Potrzebne będą: sznurek ok. 40cm. Zabawa dla dwóch graczy.
Zabawa polega na umiejętnym odbieraniu/przeciąganiu sznurka z rąk partnera. Wymaga zwinnych i zręcznych rąk. Nie można określić czasu rozgrywki, sznurek da się przeciągać całymi godzinami :)


ZABAWA NA TRZEPAKU
Potrzebne będą: podwórkowy trzepak :)
Tutaj praktycznie nie ma zasad. Zabawa polega na wykonywaniu dowolnych figur i ćwiczeń akrobatycznych na podwórkowym trzepaku.


PODCHODY
Potrzebne będą: kartki papieru, dwa długopisy, kreda.
Im więcej graczy tym lepiej.
Rodzaj gry terenowej , często organizowanej na obozach harcerskich. Jedna grupa ucieka, zostawiając po drodze strzałki, ślady i zadania do rozwiązania, a druga grupa musi ją złapać. Chcąc rozwinąć rozgrywkę organizatorzy często układają łamigłówki i zadania mające doprowadzić do odnalezienia miejsc, do których zawodnicy mają dotrzeć.
Dokładne zasady: https://pl.wikipedia.org/wiki/Podchody

GRA W GUMĘ
Potrzebne będą: kawałek gumki ok. 3m lub więcej. Gra dla min. 3 graczy.
Gra polega na wykonaniu serii skoków przez gumę. Dwoje graczy stoi w gumie, trzeci skacze aż do pomyłki, skuchy (wówczas następuje zmiana gracza). Po ponownym powrocie do gry gracz zaczyna skoki od poziomu na którym skończył.

Dokładne zasady: http://zabawy.zrodla.org/gra_w_gume/

GRA W KAPSLE
Potrzebne będą: kapsle od butelek, kartki, kolorowe kredki. Gra dla kilku graczy.
Istnieje wiele jej rodzajów, których cechą wspólną są właśnie kapsle, wprawiane w ruch po płaskiej powierzchni za pomocą pstrykania ich palcami. Do gry najczęściej wykorzystuje się kapsle zalane woskiem, plasteliną, gipsem lub ołowiem (czasem jeszcze dodatkowo dociążane np. monetami), bardzo często ozdobione w wymyślny sposób.
Dokładne zasady: https://pl.wikipedia.org/wiki/Gra_w_kapsle




Ala.








Komentarze

  1. Playtech | Casino | Kadang Pintar
    Playtech is a leading iGaming solutions 온카지노 provider offering a unique range 제왕카지노 of games across all categories 메리트 카지노 of online casino, mobile,

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz